
Λάθη σε Σχεδιασμό πινάκων στο εκπαιδευτικό σύστημα!!
Πόσες φορές έχουμε δει και διαπιστώσει λάθη σε υλικό, συνδέσεις, χαρακτηριστικές ασφαλειών κλπ, σε ηλεκτρολογικούς πίνακες…
Στο παρόν άρθρο θα ασχοληθούμε με λάθη σε σχέδια πινάκων που διδάσκονται μαθητές Λυκείων, ΤΕΙ, ΑΕΙ !!!
Οι παρακάτω πίνακες είναι από διδακτική ύλη, σε τομέα Ηλεκτρολόγων. Από τα γενικά ως την κορυφή, όπως θα διαπιστώσουμε, υπάρχουν λάθη, τα οποία δε ξέρω αν ενημερώνονται οι μαθητές, όμως και να ενημερώνονται, το λάθος παραμένει λάθος και μπορεί να δημιουργήσει εσφαλμένες εγκαταστάσεις όταν αυτοί οι μαθητές βγούνε στην ”αγορά”. Διότι αυτό θα τους μείνει!
Να ξεκινήσουμε με την εισαγωγή από το γενικό διακόπτη, βγαίνει και δίνει στα φυσίγγια από την πάνω μεριά !!! Όλοι γνωρίζουμε πως τα φυσίγγια η είσοδός τους είναι από την κάτω μεριά διότι είναι το βαθύ σημείο (στις μήτρες παλαιότερα) και όχι στο βίδωμα του πώματος (κάλυκα) το οποίο ξεβιδώνοντας το, θα έχουμε ρεύμα στον σπείρωμα !! Άρα πρώτο λάθος. Η είσοδος σε βιδωτές ειδικά, πρέπει να γίνεται από το κάτω μέρος. Δείτε τη φωτό παρακάτω…
Και στη φωτό παρακάτω….
Δεύτερο λάθος είναι η τροφοδοσία στα ενδεικτικά η οποία γίνεται από το ρελέ. Αυτό τι αποτέλεσμα έχει?? Όταν για οποιονδήποτε λόγο έχουμε πτώση του ρελέ διαρροής και ο ιδιοκτήτης πάει στον ηλεκτρικό πίνακα να δει τι έγινε, θα δει ένα ρελέ πεσμένο και λυχνίες σβηστές. Θα υποψιαστεί ακόμη και καμένες ασφάλειες στο μετρητή της ΔΕΗ, διότι δε θα έχει ένδειξη από το μετρητή στα γενικά του. Άρα, οι ενδεικτικές λυχνίες (οι γενικές πάντα) μπαίνουν μόνο στις γενικές ασφάλειες και ο λόγος ύπαρξής τους είναι απολύτως μόνο για ένδειξη αυτών των ασφαλειών αν είναι αντάξει ή όχι και με λιγάκι πιο ενδελεχή έρευνα, να διαπιστώσουμε ότι είναι ή ο γενικός διακόπτης με χαλασμένη πλεον μία επαφή, ή η αντίστοιχη ασφάλεια του μετρητή της ΔΕΗ έχει καεί. Άρα οι γενικές λυχνίες πάντα τροφοδοτούνται από τις γενικές ασφάλειες. Ακόμη μια ερώτηση που θα έκανα στον συγκεκριμένο καθηγητή είναι: Κε καθηγητά, τι κάνουμε με τα ενδεικτικά εαν προσθέσουμε ακόμη ένα ή περισσότερα ρελέ διαρροής στον ηλεκτρικό πίνακα ?? Άρα ακόμη μια απάντηση που ο συγκεκριμένος καθηγητής δε θα μπορεί να δώσει στους μαθητές του, ή θα εκτεθεί !!
Τρίτο λάθος. Όλοι γνωρίζουμε ότι οι λυχνίες αυτές πρέπει να ασφαλίζονται από ασφάλεια μικρότερη των 10Α. Υπάρχουν στο εμπόριο ασφάλειες των 2 … 4….και 6Α,
οπότε μπορούμε να τις ασφαλίσουμε με τέτοιου τύπου ή ακόμη και με νεοζεντ με φυσίγγια μικρότερα των 10Α. Έχω τύχει πολλές φορές σε πίνακες ακόμη και του 1970 που οι τότε συνάδελφοι ότι λυχνία υπήρχε στον ηλεκτρικό πίνακα ήταν ασφαλισμένη με μικρότερη ή ίση των10Α. δε καταλαβαίνω το λόγο που οι περισσότεροι από εμάς, αυτό το καταργήσει ολοσχερώς ! Αν προσέξετε λοιπόν στη φωτό του σχεδίου, τροφοδοτεί κατευθείαν από 20Α ….25Α ….. 35Α (γενικές)
Σημείωση: Στην αγορά υπάρχουν και προϊόντα που έχουν ασφαλειούλα επάνω στη λυχνία, όπως της φωτό, αλλά δεν είναι επίσημα πιστοποιημένα προίόντα, επίσης δε θα υπάρχει και ομοιομορφία στα εξαρτήματα. Επίσης χάνουν σχετικά γρήγορα τη φωτεινότητά τους (δε τα συστήνω). Παρόλα αυτά, οι συνάδελφοι φρόντισαν για ασφαλιζόμενες λυχνίες, έστω κι έτσι.
Τέταρτο λάθος: Οι λυχνίες κουζίνας θερμοσιφώνου θα έπρεπε να ασφαλίζονται από άλλες ασφάλειες όπως είπαμε πιο πριν, αλλά και κάτι σαν τεχνική παρατήρηση είναι ότι, παίρνοντας ουδέτερο από το ραγοδιακόπτη (για τη λυχνία) θα μπορούσαμε εύκολα να τσεκάρουμε (ακόμη και χωρίς να είμαιστε ηλεκτρολόγοι, με μερικές βασικές γνώσεις) αν ο ραγοδιακόπτης είναι χαλασμένη κάποια από τις επαφές του.
Και θα κλείσω με δική μου άποψη ότι, καλύτερο θεωρώ, όταν οι ασφάλειες τροφοδοτούν τους διακόπτες και όχι οι διακόπτες τις ασφάλειες. Αυτό σε κυκλώματα χειρισμού πάντα. Πχ: Έχουμε τα φώτα μας σε ένα χώρο, δεν ανοίγουμε ποτέ από ασφάλεια παρά από τοπικούς διακόπτες, το ίδιο συμβαίνει και στους πίνακες. Αν είχαμε εντός πίνακα το χειρισμό πολλών γραμμών φωτισμού ή άλλων καταναλώσεων που έχουν συχνή χρήση, πάντα βάζουμε ραγοδιακόπτες. Και μη διαφωνήσετε βιαστικά λέγοντας: τι μας λέει τώρα….. για σκεφτείτε τα λεγόμενά σας στον πελάτη: Να κλείνετε το θερμοσίφωνο πάντα από το διακόπτη !! Γιατί ?? Διότι οι επαφές του είναι κατασκευασμένες να αντέχουν σε συχνό σπινθήρα (μεγάλα φορτία) ενώ η δουλειά της ασφάλειας είναι άλλη. Έχουμε συναντήσει άπειρες φορές κατεστραμένες ασφάλειες σε πίνακες επειδή ο χειρισμός μεγάλων φορτίων γίνεται από αυτές.
Αρα, ακόμη και σε κυκλώματα οικιακά, θα προτιμούσα τροφοδοσία στην ασφάλεια και αναχώρηση προς φορτίο από το διπολικό μας ραγοδιακόπτη.
Κλείνω με μια μικρή συμβουλή προς όλους μας, καλό θα είναι πριν αναρτήσουμε ή πριν διδάξουμε κάτι, να το περάσουμε από αρκετά κόσκινα ή να ζητάμε κατανόηση και διόρθωση σε περίπτωση που κάποιος αντιληφθεί λάθος, ώστε όλοι να γινόμαστε καλύτεροι σε αυτά που μαθαίνουμε στους νεώτερους, αλλά και σε μας τους ίδιους. Εδώ κολλάει το: όσο ζεις μαθαίνεις…..καλή συνέχεια σε όλους.
Ευχαριστούμε που διαβάσατε το άρθρο μας