Γειώσεις πυλώνων υψηλής και υπερυψηλής τάσης – Τεχνικές Οδηγίες
Μεγάλη υπόθεση και πολύ σημαντικό είναι οι γειώσεις στην Υψηλή και υπερυψηλή τάση. Γνωρίζουμε ότι στη χώρα μας η ανώτερη τάση που χρησιμοποιείται είναι τα 400KV.
Όλο το δίκτυο μεταφοράς (στο μεγαλύτερο ποσοστό του τουλάχιστον) γίνεται με πυλώνες και καλώδια τα οποία κρέμονται επάνω σε ειδικούς γυάλινους μονωτήρες. Υπάρχουν φυσικά και υπόγεια δίκτυα αλλά και υποθαλάσσια.
Καταλαβαίνουμε λοιπόν ένας πυλώνας που επάνω του ‘’κουβαλάει’’ 400.000Volt πόσο σημαντικό είναι να είναι και καλά γειωμένος! Το σύστημα έχει βέβαια τους μονωτήρες αλλά όσο περνάει ο καιρός οι μονωτήρες λόγω σκόνης βροχής, χιόνια κλπ,
χάνουν την δυνατότητα απόλυτης μόνωσης με αποτέλεσμα πολλές φορές να συναντήσουμε μεγάλες τάσεις κοντά στην περίμετρο του πυλώνα! Βέβαια, αν τις ‘’συναντήσουμε’’ ….δεν θα τις ξανασυναντήσουμε!
Είναι τεράστιες οι τάσεις που αναπτύσσονται στο έδαφος περιμετρικά των πυλώνων και αυτό για μερικά μέτρα, μπορεί και σε ακτίνα 10 μέτρων να κινδυνεύουμε!
Πυλώνες ΤΖ4
Οπότε συμβουλή: ΔΕΝ πλησιάζουμε στις βάσεις των πυλώνων όταν βρισκόμαστε σε εκδρομή ας πούμε στο βουνό! Από μακριά κι αγαπημένοι με τους πυλώνες!
Το φαινόμενο με το οποίο μπορεί να έρθει αντιμέτωπος ο άνθρωπος είναι η βηματική τάση. Δηλαδή ενώ πλησιάζει τον πυλώνα, να κεραυνοβοληθεί από χιλιάδες volt που θα υπάρχουν στο έδαφος λόγω διαρροών, μεταξύ των δύο ποδιών του! Εξαρτάται και από το έδαφος, αν είναι ξηρό ή νωπό!
Δείτε το βίντεο στον παρακάτω σύνδεσμο, πόσο επικίνδυνο είναι να βρισκόμαστε κοντά σε στύλους ακόμη και με ”μόλις” 15,5KV, οπότε ….μακρυά πολύ από τα 400!!
Διαβάστε στον παρακάτω σύνδεσμο και δείτε τα συνημμένα βίντεο όσο αφορά τη βηματική τάση και την τάση επαφής. Βηματική τάση
Υπάρχει περίπτωση η διαρροή να είναι ‘’μικρή’’, μόλις μερικές χιλιάδες βολτ και να μη σκοτωθούμε πλησιάζοντας τον πυλώνα, όμως αν ακουμπήσουμε επάνω να ‘’φάμε’’ μερικά KV!
Ο ΑΔΜΗΕ, υπεύθυνος για το δίκτυο μεταφοράς της χώρας έχει και τηρεί κάποιους κανόνες όσο αφορά τις γειώσεις στους πυλώνες. Χοντρικά ισχύουν τα ίδια με όλες τις γειώσεις. Όσο χαμηλότερη αντίσταση εδάφους και γείωσης τόσο καλύτερη απορρόφηση διαρροών προς το έδαφος των υψηλών τάσεων
Όπως θα διαβάσετε στο συνημμένο PDF αρχείο οδηγιών γείωσης πυλώνων, η αντίσταση γείωσης συνίσταται να είναι κάτω από 10Ω.Αν η τιμή αυτή δεν επιτευχθεί τότε γίνεται επιπρόσθετη γείωση έως την επίτευξη της αποδεκτής τιμής.
Μη ξεχνάμε ότι έχουμε να ξαποστείλουμε χιλιάδες βολτ και όχι μερικές εκατοντάδες όπως στις οικιακές καταναλώσεις! Και φυσικά εκεί ……ρελέ ΔΕΝ υπάρχουν..Lol!
Δείτε σε προηγούμενο άρθρο μας, διαρροή μέσης τάσης (μόλις 15,5KV) σε στύλο λόγω υγρασίας και άπλυτων μονωτήρων… Διαρροή μέσης τάσης
Ειδικά στους πυλώνες των 400KV αν η αντίσταση γείωσης βρεθεί πάνω από 20Ω τότε τοποθετούνται αγωγοί θαμμένοι στο έδαφος και από τις τέσσερις βάσεις του πυλώνα και για 60 μέτρα απόσταση από την κάθε βάση του πυλώνα! Βλέπε σχήμα παρακάτω….
Για ΓΜ 400 kV και για R >20 Ω
Μεγάλο ρόλο στο τι είδους γείωση θα τοποθετηθεί στους πυλώνες παίζει η απόσταση από τον κοντινότερο υποσταθμό! Αν είναι κοντύτερα από 2χλμ τότε ακολουθείται η γείωση του παραδείγματος παραπάνω, αν οι πυλώνες είναι σε απόσταση μεγαλύτερη των 2χλμ τότε γίνεται γείωση πρόσθετη όπως το παράδειγμα παρακάτω…
Επιπρόσθετη γείωση πυλώνων εναέριων Γ.Μ 150 kV με τη μέθοδο της
αντιστάθμισης (counterpoise) κατά ΔΕΝΜ/ΑΔΜΗΕ
Στους πυλώνες μεταφοράς, ο ίδιος ο πυλώνας θεωρείται ηλεκτρόδιο γείωσης. Και καταλαβαίνουμε ότι αυτό λογικό είναι εφόσον όλοι είναι μεταλλικοί ως το έδαφος πλην των μονωτήρων.
Οι μονωτήρες (ανάλογα με την τάση μεταφοράς) έχουν και αντίστοιχη κρέμαση! Άλλη απόσταση από τον πυλώνα έχει το καλώδιο από τον πυλώνα όταν αυτό ‘’κουβαλάει’’ 150KV και άλλη κρέμαση όταν κουβαλάει 400KV!
Και πάλι λογικό αφού με μετρήσεις έχει βρεθεί η κατάλληλη απόσταση που πρέπει να έχει ένας αγωγός με τέτοια τάση ώστε να μη περάσει στα μεταλλικά μέρη. Ο μονωτήρας μπορεί να ξεπερνάει και τα 3 μέτρα!
Αν παρατηρήσετε στο συνημμένο βίντεο στο τέλος του άρθρου, θα δείτε ο εναερίτης πόσος είναι μπροστά στο μονωτήρα!
Θα διαβάσετε επίσης για πολλούς τρόπους γείωσης σε διαφορετικά είδη πυλώνων όπως πχ: Πυλώνες μετάβασης. Εκεί ακολουθείται άλλη μέθοδος…
Να μη σας κουράζω όμως άλλο με μπλα μπλα, εφόσον θα διαβάσετε αναλυτικότερα στο παρακάτω πολύ χρήσιμο PDF αρχείο, το οποίο είναι του Κου: Αθανάσιος Δ. Γεωργόπουλος Διευθυντής Νέων Έργων Μεταφοράς ΑΔΜΗΕ Α.Ε. …
Οδηγίες για γειώσεις πυλώνων ΓΜ 150 400KV καθώς και πυλώνων μετάβασης
Ευχαριστούμε που διαβάσατε το άρθρο μας
ΠΟΛΥΜΕΣΑ
Βίντεο για smartphone…
Βίντεο για υπολογιστή…