Ρελέ διαρροής και μαρίνες σκαφών – τι πρέπει να χρησιμοποιούμε
Πάει ο καιρός που όταν κατασκευάζονταν μια ηλεκτρική εγκατάσταση,
σε όλες τις μελέτες, τα σχέδια των ηλεκτρικών πινάκων έδειχναν απλά ένα ρελέ διαρροής, ή περισσότερα.
Έχουμε αναφερθεί πολλές φορές σε αυτή τη σελίδα ότι τα ρελέ διαρροής τύπου AC έπρεπε να έχουν καταργηθεί από την Ελληνική αγορά, εδώ και δύο δεκαετίες!
Από το 1975 και μετά που ανακαλύφθηκαν τα ρελέ διαρροής, τοποθετούνται στους πίνακες τύπου AC. Από τότε, όπου όλα τα φορτία ήταν ωμικά καθαρά και δεν είχε εξελιχθεί καμία τεχνολογία πέραν των βασικών στις ηλεκτρικές εγκαταστάσεις.
Ετσι, φτάσαμε ακόμη και στα κτίρια των Ολυμπιακών αγώνων και θα δούμε στο 95% τουλάχιστον των πινάκων των έργων, ρελέ διαρροής τύπου AC!! Πράγμα απαράδεκτο ειδικά μετά από το 2010, όπου τα led, πολύ κακής ποιότητας, ακόμη και σήμερα τα περισσότερα είναι άθλια και συνεχίζεται η μελέτη εγκαταστάσεων με τοποθέτηση ρελέ τύπου AC!
Τα ηλεκτρομηχανολογικά γραφεία μελετών πρέπει να κοιτάξουν λίγο πιο σοβαρά πλεον τις εξελίξεις, να δουν και λίγο έξω από τα σύνορα μας, στις Ευρωπαϊκές χώρες τι εξελίσσεται και να αποφασίσουν στις μελέτες τους να βάζουν και κάποιους άλλους τύπους οι οποίοι έπρεπε εδώ και 10 χρόνια και παραπάνω να τα γνωρίζουν.
Ένα κάρο υπολογιστές σε σπίτια, γραφεία, κτίρια,ups, τροφοδοτικά και άλλα επαγωγικά φορτία με συνιστώσες DC ή ακόμη και καθαρό DC ρεύμα, όπως και ρεύματα πολύ υψηλών συχνοτήτων και τα μελετητικά γραφεία ακόμη ρελέ τύπου AC θα παρατηρήσετε στα σχέδιά τους!!
Ελπίζουμε σύντομα να αλλάξει αυτή η νοοτροπία και να γίνει χρήση κατάλληλων μέσων προστασίας στα κτίρια.
Ρελέ διαρροής σε Μαρίνες σκαφών…
Παρακάτω μια πολύ ωραία ανάλυση από τον Κωνσταντίνο Δημητρίου για τα ρελέ διαρροής που θα έπρεπε να τοποθετούνται στις μαρίνες σκαφών και όχι μόνο…
Στις περισσότερες μαρίνες τοποθετούνται απλού τύπου AC ρελέ διαρροής και όχι Heavy Duty ρελέ διαρροής τύπου F.
Ο τύπος AC έχει καταργηθεί στη Γερμανία εδώ και 20 χρόνια, καθώς έχει απαγορευθεί η εγκατάστασή τους δια προτύπου VDE 100-540 εδώ και 12 χρόνια.
Τα σύγχρονα σκάφη διαθέτουν πληθώρα ηλεκτρονικών συσκευών, τα οποία παράγουν αρμονικές και DC συνιστώσες.
Οι αρμονικές και οι DC συνιστώσες οδηγούν το πηνίο του ρελέ σε μαγνητικό κορεσμό! Με απλά λόγια μαγνητίζουν το ρελέ και το αδρανοποιούν, με αποτέλεσμα να μη λειτουργεί!
Αυτό μπορούμε να το διαπιστώσουμε με τη χρήση ενός πολυοργάνου μετρήσεων ηλεκτρολογικής εγκατάστασης, αν κάνουμε 6-7 απανωτές δοκιμές του ρελέ χωρίς να μεσολαβήσει χρόνος απομαγνητισμού του πηνίου.
Στις περιπτώσεις αυτές συνίσταται η τοποθέτηση ρελέ τύπου F και μάλιστα Heavy Duty!!
Σε διαβρωτικά περιβάλλοντα όπως οι μαρίνες, η αλμύρα διεισδύει μέσα στα ρελέ και επικάθεται επάνω στις επαφές του ρελέ, προκαλώντας ηλεκτροχημική αντίδραση η οποία κολλάει τις επαφές!
Τα ρελέ αυτά επίσης συνίσταται να τοποθετούνται σε πισίνες, σάουνες, θερμοκήπια, γυμναστήρια (ιδρώτας με άλατα), παραθαλάσσιες εγκαταστάσεις, ξενοδοχεία, πτηνοτροφεία, κτηνοτροφεία, ζυθοποιίες, οινοποιεία κλπ.
Τα ρελέ Heavy Duty διαθέτουν ανοξείδωτα εξαρτήματα και επίστρωση επαφών με ειδικό κράμα. Αυτό αποτρέπει την ανάπτυξη του παραπάνω φαινομένου, επιτρέποντας την απρόσκοπτη λειτουργία των επαφών.
Ως θερμοκρασία λειτουργίας των κλασικών ρελέ είναι οι 40oC. Αν σκεφτούμε τι θερμοκρασίες αναπτύσσονται στο εσωτερικό ενός τέτοιου πίνακα (Μαρίνας) όταν για πολλές ώρες εκτίθεται στην ηλιακή ακτινοβολία….
Ως μέγιστη θερμοκρασία λειτουργίας των Heavy Duty δίνονται αντίστοιχα οι 60oC!