Δίκτυο Μεταφοράς Ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας (μέρος 1)

Δίκτυο Μεταφοράς Ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας (μέρος 1)

Το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας μας αποτελείται από

εναέριες, υποβρύχιες και υπόγειες γραμμές μεταφοράς. Από τα εργοστάσια παραγωγής, είτε είναι ατμοηλεκτρικά, είτε υδροηλεκτρικά, ξεκινάει ένα τεράστιο δίκτυο πολλών χιλιάδων χιλιομέτρων από γραμμές μεταφοράς (καλώδια), είτε υψηλής είτε υπερυψηλής τάσης Εναλλασσόμενου αλλά και συνεχούς ρεύματος και διοχετεύεται στα σπίτια μας, καταστήματα, κτίρια, εργοστάσια.

Συνολικά (με στοιχεία εως 2012) υπάρχουν 11303 χιλιόμετρα γραμμών μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό το δίκτυο έχει και κάποια νέα κομμάτια, αλλά στο μεγαλύτερο ποσοστό του είναι πολλών δεκαετιών. Η κατασκευή νέων δικτύων, όπως θα διαπιστώσετε στη συνέχεια του άρθρου, είναι πολύ ακριβή υπόθεση. Για τους λόγους αυτούς η κατασκευή νέων γραμμών για την ενίσχυση του δικτύου, είναι δύσκολο να αποφασιστούν. Ειδικά την περίοδο μετά το 2008, κατά την οποία υπάρχει έλλειψη ρευστότητας, τεράστια κονδύλια που χρειάζονται για τέτοια έργα, δε βρίσκονται. Παρακάτω δείτε πανελλαδικό χάρτη, από τον ΑΔΜΗΕ στον οποίο φαίνονται με κάθε λεπτομέρεια, όλες οι υπάρχουσες διαδρομές ως το 2014 Υποβρύχιες – Εναέριες, καθώς και όλα τα κέντρα υψηλής και υπερυψηλής τάσης, κέντρα μετατροπής DC – AC κλπ

Κάντε κλικ πάνω στην εικόνα…

diktyo

 

Φυσικά παίζουν και συμφέροντα μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών αλλά και εφοπλιστών, τα οποία ”θίγονται” με τέτοιου είδους έργα. Ας πάρουμε για παράδειγμα ένα νησί το οποίο τροφοδοτείται με diesel γεννήτριες. Φανταστείτε πόσους χιλιάδες τόνους καύσιμο χρειάζεται 24 ώρες το 24άαωρο επί δεκαετίες να λειτουργούν τέτοιες μηχανές και πόσες εταιρείες είναι από πίσω για συντήρηση τέτοιων μηχανών. Ενώ με την πόντιση ενός καλωδίου (μεγάλο βέβαια κόστος) θα λύνονταν το πρόβλημα για πολλές δεκαετίες και φυσικά τεράστιο οικονομικό όφελος για το κράτος.

Από το 2012 και μετά έχουν (επιτέλους) συμφωνηθεί και υπογραφεί συμβάσεις ύψους δισεκατομμυρίων ευρώ για την επάκταση του δικτύου κυρίως σε υποβρύχιες συνδέσεις. Τις γραμμές αυτές θα σας αναφέρω παρακάτω, καθώς το κόστος κατασκευής τους, όπως και τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν.

Αττική – Κρήτη / Μεγαλόπολη – Κρήτη

Η Κρήτη, η οποία πολλά χρόνια τώρα συζητείται να αποκτήσει 2 νέες γραμμές υψηλής τάσης 150KV, είναι ένα νησί μεγάλο (το μεγαλύτερο στη χώρα μας)  με απαιτήσεις ηλεκτρικής ενέργειας τεράστιες. Οι γραμμές που συζητούνται και έχουν ήδη συμφωνηθεί, θα ολοκληρωθούν σε δύο φάσεις.

HLEKTRIKH DIASYNDESH KRITIS

Για την πρώτη φάση το κόστος της κατασκευής  ανέρχεται περίπου στα 200 εκατομμύρια ευρώ !! Η γραμμή θα ξεκινά από την Μεγαλόπολη και μέσω Μονεμβάσιας θα ποντίζεται στη θάλασσα, το οποίο θα καταλήγει στα Χανιά. Το κόστος για τη διασύνδεση με την Πελοπόννησο μέσω υποβρυχίου καλωδίου 150 KV υπολογίζεται σε 180-190 εκατ. ευρώ και θα είναι (η ”μικρή” εκ των 2 γραμμών) ισχύος 280MW !! Μόνο από αυτή τη διασύνδεση υπολογίζεται ότι το όφελος θα είναι 200 εκατομμύρια ευρώ ετησίως !!!

Η δεύτερη φάση προβλέπει τη διαδρομή από Αττική έως Νομό Ηρακλείου. Είναι μήκους 380 χιλιομέτρων και το κόστος αυτής της γραμμής θα ξεπεράσει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ !! Θα είναι ισχύος 1GW. Αυτή η γραμμή θα είναι συνεχούς ρεύματος DC οπότε θα χρειαστούν σταθμοί μετατροπής στην ξηρά. Αυτό μεγαλώνει φυσικά και το κόστος.

Ισραήλ – Κύπρος – Κρήτη – Αττική

Μία τεράστια γραμμή ισχύος 2GW των 600KV DC ετοιμάζεται για πόντιση, έως το 2020. Η γραμμή θα ξεκινήσει εντός του 2017 και θα ολοκληρωθεί το 2020. Στην περιοχή της Κορακιάς λοιπόν, υπολογίζεται ότι θα κατασκευαστεί σταθμός μετατροπής της 600KV DC σε AC. Ο χώρος που χρειάζονται, λένε οι αρμόδιοι, είναι 25 στρέμματα και με προοπτική άλλα 25 για δεύτερο σταθμό μελλοντικά. Το μήκος της γραμμής θα είναι περίπου στα 1518 χιλιόμετρα!! Πιο συγκεκριμένα: Ισραήλ – Κύπρος 329χλμ. Κύπρος – Κρήτη 879χλμ και Κρήτη – Αττική 310χλμ. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο υποβρύχιο καλώδιο ισχύος του κόσμου !!!

Energy infraestruture electricity

Ένα ακόμη σημαντικό έργο υποβρύχιας διασύνδεσης, είναι το δίκτυο Σύρου με Εύβοια – Τήνο – Άνδρο – Πάρο – Μύκονο και θα ολοκληρωθεί σε τρείς φάσεις:

Α) Διπλή διασύνδεση της Σύρου με το ηπειρωτικό σύστημα (Λαύριο και Eύβοια μέσω Tήνου και Άνδρου και διασύνδεση της Πάρου και της Mυκόνου με τη Σύρο). Tο έργο θα γίνει με καλώδια: Λαύριο – Σύρος 108 χλμ., Σύρος – Πάρος 46 χλμ., Σύρος – Tήνος 33 χλμ. και Σύρος – Mύκονος 35 χλμ. Θα κατασκευαστούν τρεις υποσταθμοί υποβιβασμού 150 kV μέσης τάσης στα νησιά της Σύρου, της Πάρου και της Mυκόνου, καθώς και ένας υποσταθμός ζεύξης 150 kV στο Λαύριο και υπαίθριες διατάξεις σύνδεσης με το KYT 400 kV Λαυρίου

Β) Tίθεται σε λειτουργία το 2017 η διασύνδεση και ολοκληρώνεται και η σύνδεση της Nάξου με την Πάρο και τη Mύκονο.

Γ) Δεύτερη σύνδεση της Σύρου με το Λαύριο και τίθεται σε λειτουργία το τριπολικό καλώδιο το 2018 με 2019. Tο έργο είχε «σπάσει» σε τέσσερις ομάδες και οι ανάδοχες εταιρείες είναι η ιταλική Prysmian (καλωδιακή διασύνδεση Λαυρίου – Σύρου), η «Eλληνικά Kαλώδια» (καλωδιακές διασυνδέσεις Σύρου – Tήνου – Mυκόνου και Πάρου και τερματικό καλώδιο στην Tήνο), η γαλλική Alstom (τέσσερις υποσταθμούς και λοιπά έργα) και η σουηδική ABB (συγκρότημα αντιστάθμισης άεργου ισχύος στη Σύρο).

map01

Τεράστια η δουλειά και η συμβολή των Ελλήνων εναεριτών και γενικότερα του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Το έργο που κάνουν είναι πραγματικά τεράστιο, αλλά και επικίνδυνο. Πολλές φορές έχουν συμβεί ατυχήματα πάνω στη δουλειά αυτή, με απώλειες νέων παιδιών αλλά και πιο έμπειρων τεχνικών. Φόρος τιμής για αυτούς τους ανθρώπους, οι οποίοι πασχίζουν ώστε να έχουμε την τηλεόρασή μας και τον υπολογιστή μας και όλα τα αγαθά που προσφέρει ο Ηλεκτρισμός.

Χρησιμοποιήθηκαν κομμάτια άρθρων από αρκετές πηγές, θα αναφέρω τις κυριότερες:

http://krasodad.blogspot.gr/2014/09/blog-post_44.html

http://www.zougla.gr/zouglaport/topika/article/nea-ipovrixia-kalodia-gia-sindesi-nision-me-revma

http://www.cretalive.gr/business/se-chrono-rekor-to-megalytero-ypobrychio-kalodio-ston-kosmo-kleinoyn-kai-thn-ektash-sthn-krhth

http://www.kathimerini.gr/872046/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/se-dyo-faseis-h-hlektrikh-diasyndesh-ths-krhths-me-thn-hpeirwtikh-xwra

Και φυσικά δε λείπει ο ΑΔΜΗΕ http://www.admie.gr/

Ευχαριστούμε που διαβάσατε το άρθρο μας.

Shares